31.03.2015

Ny sommerkjole og Onion 2035 kurs


For nesten eksakt 1 år siden sydde jeg mitt første plagg til meg selv og det var en kjole etter mønsteret Onion 2035. Den ble vellykket og kort tid etter sydde jeg 3 til etter samme mønster.


Det var slik jeg begynte å sy til meg selv og når jeg ser tilbake på det siste året så har jeg utviklet meg veldig mye. Jeg har sydd mer krevende plagg og en god del av garderoben er hjemmesydd. I tillegg har jeg begynt å blogge om alle voksenplagg jeg har sydd og fått mange positive kommentarer. Det som går igjen er at bloggen min inspirerer andre til å sy til seg selv, og det er så kjekt å høre for det er akkurat derfor jeg begynte å blogge!

Mange tror at det er vanskeligere å sy til seg selv enn til barn, og det er det ikke! Derfor har jeg nå i samarbeid med Lisi Design på Klepp bestemt meg for å holde et kurs der alle skal sy seg noe etter mønsteret Onion 2035, akkurat slik jeg begynte! Kurset varer i 5 timer og holdes i lokaler på Jærhagen. Målet er at alle skal kunne gå hjem med et hjemmesydd plagg til seg selv og føle at de mestrer å sy til seg selv også :)



Kurset passer både til nybegynnere og til de som har sydd litt før. Jeg hjelper å måle, tegne av mønster og klippe ut stoff om nødvendig og hjelper å finne ut av symaskinen (det eneste man trenger er en vanlig symaskin, men man kan godt ta med overlock om man har det). Til de som har sydd litt fra før viser jeg varianter man kan sy av dette mønsteret: sy kjolen med kantebånd (som min variant her), sy med knappestolpe over brystet, som genser, puffermer, ...


Til kurset har jeg sydd denne sommerkjolen, bare for å vise at man kan sy mange forskjellige ting av dette mønsteret. Jeg har brukt prikkete jersey kombinert med mørke grå melangert jersey og rød ribb. Kjolen henger nå hos Lisi Design, så det er bare å gå innom der om noen har lyst å se den :)

 
Rundt midjen har jeg sydd rød ribb mellom overdelen og nederdelen (høyde ca 3 cm). Så har jeg sydd det ned med 2 nåler på coveren. Jeg synes det ble fint med et litt bredere band, men da blir det finest om man syr det ned igjen også. Man kan også klippe det litt mindre høyt slik at det blir mer som et biseband, da trenger man ikke å sy det ned etterpå.


 

Jeg håper at mange har lyst å bli med og at jeg kan hjelpe mange til å få lyst til å sy til seg selv :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar