08.11.2014

Bruyère, ma Bruyère


Dette må vel være min største stolthet så langt når det kommer til sying. Jeg pleier å sy av stretchstoffer men når jeg så Bruyere Shirt fra Deer and Doe var jeg forelsket med en gang. Jeg har ingen skjortetunikaer fra før selv om jeg synes de er veldig fine. Når jeg da så denne modellen med sentrert midje og litt mer vidde rundt hoftene måtte jeg bare sy den!


Utfordrende var denne skjorten uten tvil, men man må vel utfordre seg litt for å lære nye ting? Og jeg lærte masse nytt:

- sy knappestolpe og krage på en skjorte (det var faktisk en veldig lur måte å gjøre dette på for man syr indre bakstykke, knappestolpe og krage på samtidig!)
- mansjettknapper
- franske sømmer 
- knappehull

Selv om veiledningen beskriver fremgangsmåten uten fransk søm tenkte jeg at det sikkert var penest å bruke fransk søm. Og det var det nok, men det gjorde det også litt ekstra vanskelig. Jeg leste en del på nettet hvordan man syr franske sømmer og slik er min fremgangsmåte:

1. Legg stoffene med baksidene mot hverandre (rett siden ut, altså omvendt som man pleier å gjøre)
2. Dette mønsteret hadde sømmonn på 5/8" inkludert, så derfor sydde jeg først en søm på 3/8"
3. Klipp stoffet på siden av sømmen ned til 1/8"
4. Stryk sømmen til en side på rettsiden. Brett så stoffet slik at baksiden er ut og stoffet er rett mot rett. Stryk over sømmen slik at den blir flat.
5. Sy en søm på 2/8" (totalt blir da sømmen på 5/8" hvis man regner sammen de 2 sømmene) med stoffene rett mot rett


Jeg synes innsiden av skjorten blir veldig fin på denne måten og samtidig vil da ingen stoffkanter vises om man ønsker å brette opp ermene. Her er noen bilder av innsiden:



Skjorten har legg og innsnitt både på fram- og bakside, noe som gjør den litt mer feminint synes jeg.





Stoffet jeg brukte er fra Liberty Arts Fabrics som jeg kjøpte fra Barn Igjen og siden jeg så at de hadde både grå og røde blomster av samme stoffet synes jeg det ble en kul detalj å ha innsiden av skjorten og en detalj på mansjettene i det røde blomstrete stoffet.






Jeg er veldig fornøyd og stolt av min første hjemmesydde skjorte men samtidig er det også en del forbedringspotensiale. Så har jeg for eksempel lært at knappehull på knappestolpen over brystet og ned skal være vertikale (og ikke horisontale slik jeg gjorde, men da var det selvfølgelig for sent!). Og i tillegg så sydde jeg selvfølgelig knappehull på mansjetten vertikal mens disse skulle være horisontale!



Blir det flere skjorter av dette mønsteret? Njaaaaa... kanskje når denne er slitt men det tok ganske lang tid å sy og egentlig er jeg veldig glad i å se resultater raskt. Det frister litt å lage en variant uten ermer til sommeren kanskje...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar