29.10.2014

Trifecta topp med vellykket coversøm over alle sømmer



Jeg har hatt dette mønsteret liggende en stund nå uten å finne helt ut av hvilket stoff jeg skulle bruke til det. Heldigvis er jeg en del av Olivias sitt designteam og fikk jeg tilsendt dette fine turkise stoffet med blomster fra Lillestoff.



Mønsteret på Trifecta top kan kjøpes fra Kitschy Coo her. Den har forskjellige varianter: man kan lage den med trekant i halsåpningen, med 2-delte ermer eller med lomme på brystet. I tillegg kan man også velge mellom 3 forskjellige halsvarianter: lav, høy eller v-hals. Jeg har tidligere sydd Comino Cap fra Kitschy Coo og antok at jeg kunne sy samme størrelse i denne genseren. Jeg klippet ut størrelse 3 og den passet fint uten endringer.

 



Jeg gikk for varianten med trekanten i halsåpningen og lav hals og valgte blomsterstoffet til denne trekanten og til ermene. Før jeg sydde på ribb rundt halsen sydde jeg en coversøm over raglansømmene. Jeg har lest mye om forskjellige instillinger for covermaskiner og har innsett at ikke det same virker for alle. Jeg prøvte på mange forskjellige prøvelapper for å se hva som var best og følgende funket for meg (uten et eneste hoppesting!) på min Elna 444:

Trådspenning: 4-4-4-3
Skruen på toppen star på ca 10 mm
Bryteren til høyre (t-skjorte med den lyse streken, altså for tynne stoffer faktisk!)
Diff: 0,75
Stinglengde: 4 (maks)

Disse instillingene funket utmerket til å kjøre over alle overlocksømmer, til og med rundt halsribben der stoffet noen plasser var 5 lag! Når jeg brukte instillingene for tykke stoffer (8-6-6-3 tror jeg det er) så rynket stoffet for mye sammen der det bare var 1 lag, så derfor gikk jeg for instillingene for tynne lag. Om dette funker en annen dag også er jeg litt usikker på, men i går hadde coveren i alle fall en god dag!



Jeg synes det blir en fin finish å bruke coveren til å sy pyntesøm over alle sømmen og akkurat på denne toppen synes jeg det gjorde den litt mer "sporty".

Både blomsterstoffet og den svarte jerseyen kan forøvrig kjøpes hos Olivias.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar