29.08.2014

Koseskjørt: Amy skjørt fra Jolijou









Mønsteret er fra Jolijou og kan kjøpes som PDF her. Det finnes også et mønster til t-skjorte som passer til som også har dette blomstermønsteret rundt halsen. Mønsteret ligger klart, men jeg har ikke fått sydd noe av det ennå.

Jeg klippet ut str M til skjørtet men måtte ta det kanske mye inn så neste gang vil jeg gå for str S. Stoffet jeg brukte er gråmelert isoli kjøpt fra Texart. Da det er stretch i stoffet er det veldig behagelig å ha på. I tillegg er det god vidde nederst på skjørtet slik at man ikke har noen problemer å bevege seg (klatre med barn, gynge, sykle,...) :) På bilde nederst er det kanskje ikke den mest naturlige måten å stå på men den viser i alle fall at det er god vidde på skjørtet!


Mønsteret beskriver vel mest hvordan man syr skjørtet i stumme stoffer men det er et eget kort avsnitt om hvordan man syr denne med ribb. Jeg målte bare rundt hoftene og tok disse målene minus noen cm for å få rett bredde på ribben. Min ribb måler ca 5 cm i høyde når den er brettet.


For å være sikker på at skjørtet holdt seg opp til hver tid sydde brukte jeg snor og maljer (begge fra Stoff og Stil). Jeg sydde først på 2 firkanter med strykelerret bak på for så å feste maljen gjennom firkanten og 1 lag med ribb. På denne måten blir snoren på innsiden av de 2 lag med ribb. 


 
 

Dette skjørtet er så utrolig behagelig å ha på at selv om jeg liker meg best i bukser, så kan dette lett bli mitt "koseskjørt" samtidig som jeg også kan ha det på på jobb. Stoffet er mykt og føles varmere enn vanlige bomullskjørt, slik at man også kan ha det på om vinteren (eller norsk høst!).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar