10.07.2014

En ukjent sukkersøt side? - Jersey Blazer fra Ottobre Design


I bursdagsgave fikk jeg både noen utgaver av Ottobre Design og gavekort på Stoff og Stil, så disse måtte brukes! Jeg har helt siden jeg fikk bladene tenkt at jeg skulle lage "Jersey Blazer" fra Ottobre Design 2/2013 (nr. 12 på bildet). I bladet viser de en svart blazer, men det synes jeg ble litt kjedelig siden man lett kan kjøpe lignende på butikker. Jeg hadde kjøpt et rosa French terry lignende stoff fra Stoff og Stil (på nettsiden heter det Chameuser) som jeg tenkte å sy bukse til Inara av. Så kom jeg på at det kanskje kunne blitt fint å bruke det sammen med et blondestoff jeg hadde liggende etter bursdagskjolen jeg sydde til Inara (se innlegget her).


Mønsteret var veldig rett fram. Jeg klippet delene i str 38 men ble litt redd da jeg innså at jeg hadde glemt å legge til sømonn. Heldisvis var den passe løs til å ha t-skjorte under og passe stram at den ikke er for "baggy". Hvis jeg syr en til skal jeg klippe den på akkurat same måte!

Blazeren har både lommer og knappehull, noe jeg aldri har prøvt meg på før. Spesielt knappehull har jeg alltid prøvt å unngå og heller brukt trykkknapper. Men så man man kunne utfordre seg selv litt og lære nye ting. Jeg blir veldig inspirert av programmer som for eksempel The Great Brittish Sewing Bee (som forresten får en norsk versjon til høsten!). I slike programmer utfordres deltakere ofte til å prøve ting som de aldri har gjort før med som regel veldig gode resultater til slutt. Det er på denne måten man øker sykunnskapene sine tenker jeg!

Lommene var mye enklere enn jeg trodde. Jeg brukte blondestoff som jeg sydde fast til det rosa stoffet med vanlig sikksakk først og så var det bare å forme den etter formen i papp jeg hadde klippet ut etter mønsteret, stryke og sy den på med vanlig rettsøm!

 
 
Å sy knappehull var også enklere enn jeg trodde. Jeg målte opp slik at det ble lik avstand mellom knappene og så tegnet jeg en strek på begge sider av knappen for å få rett størrelse. Jeg har dessverre ingen automatisk knappehullsfunksjon på maskinen min men allikvel ble det veldig lett med 4-trinns knapphullsfunksjonen. Jeg brukte ikke vlieselin bak fordi jeg tenkte at 2 lag med French terry var nok, men jeg ser at stoffet har strukket seg litt der knappehullene er slik at de ikke ligger helt flat. Dette gjør ingenting når knappene er i men når genseren henger løs plager det meg litt, så neste gang skal jeg prøve med vlieselin. Eller har noen av dere andre tips?





Jeg er egentlig ikke en person som har på mye rosa. Det eneste jeg har er noen få rosa t-skjorter, men de er litt mer korall og aprikos i fargene. Så det å bruke babyrosa til meg selv var veldig uvant. Jeg synes resultatet ble veldig fint men uvant å ha på så jentete klær :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar