13.05.2014

Bursdagkjoler til 1-årsdagen - hva er din favoritt?


Jeg var hos Stoff og Stil for noen dager siden og så etter stoff til å lage bursdagskjole til datteren vår som har bursdag i neste uke. Det var så mange fine stoffer og så mange idéer i hodet mitt at jeg ikke klarte å velge, så da tok jeg med litt forskjellige stoffer hjem og begynte å sy. Resultatet er 2 kjoler, men nå er det store spørsmål: hvilken kjole skal hun ha på seg? Hun skal ha 2 selskap så kanskje hun kan bruke begge, men jeg vil gjerne høre hva deres favoritt er :)

Mønsteret er fra Stoff og stil men jeg har gjort noen endringer. Mønsteret er egentlig med usynlig glidelås. Jeg har satt i trykknapper i stedenfor og jeg har sydd fôr i overdelene også. Her er fremgangsmåten:

  • Klipp opp overdelene dobbelt (altså 2 stk fram og 4 stk bak). Jeg har lagt til 1 cm ca ekstra på siden der de to bakstykkene møtes siden jeg ville at de skulle overlappe slik at jeg kunne sette i trykknapper. 
  • Legge forsidene av overdelen rett mot rett. Sy sammen rundt halsen og under armene. Vend den rette siden ut og stryk
  • Legg baksidene av overdelen rett mot rett (dette gjør man altså 2 ganger siden det er 4 stk totalt). Sy sammen rundt halsen, under armene og på siden der man etterpå skal sette trykknapper. La åpningen på skuldrene, på siden og nederst stå igjen. Vend rette siden ut og stryk.
  • Legg baksiden og framsiden rett mot rett (pass på at armene og siden for trykknappene ligger rett i forhold til kjolen), sy og press. Gjør det samme med andre siden.
  • Press sømmen på skuldrene bak og sy en stikning lang sømmen.
  • Sy stikning rundt halsen, armene og langs stolpen til knappene. Altså alt som er sydd sammen skal man sy en stikning på slik at sømmene ligger helt flat.
Nå er overdelene ferdig og man kan sy dem sammen med nederdelen på samme måte om mønsteret forklarer. Husk bare på å legge bakdelene litt oppå hverandre når man syr på nederdelen slik at trykknappene overlapper hverandre.

Her ser dere et bilde av sømmene jeg har sydd rundt halsen og armene.


Jeg synes mønsteret virket veldig vid så jeg måtte prøve kjolen på før jeg sydden sammen sidene. Det viste seg å stemme så jeg klippet vekk ca 1,5 cm på hver side av kjolen før jeg sydde den sammen og da passet den perfekt!



Den første kjolen jeg lagte har en overdel av pudderrosa bomull (det samme på innsiden) og nederdelen er sydd av et tynnt stretchstoff med volanger på (disse har jeg ikke sydd på selv). Stoffet er offwhite og har gullprikker, perfekt til fest!


Den andre kjolen jeg lagte er laget av rosa bomull med hvite blomster nederst. På overdelen har jeg brukt samme pudderrosa stoff som første kjolen men jeg har sydd på blonder på toppen. Da har jeg lagt blonden mellom stoffene når de lå rett mot rett og sydde den fast samtidig som jeg sydde sømmen rundt halsen og armene som forklart ovenfor. Jeg synes det ble veldig fint med rosa bak da man fortsatt ser litt av stoffet gjennom blonden.



Når kjolen var lagt opp så jeg plutselig en blondekant som jeg har brukt tidligere på toppen av en bukse. Og siden det er blonde i overdelen tenkte jeg at det kunne være fint med en blondekant nederst også. Det skal være en festkjole, da er det kjekt å pynte litt ekstra ;) Denne sydde jeg på etter at kjolen var lagt opp.




Og til slutt noen hvite trykknapper, akkurat som på første kjolen.



Hva er din favorittkjole til ettårsdagen?








1 kommentar:

  1. Så utrolig fine! Håper hun fikk brukt begge to :)

    SvarSlett